Vysoká úroveň ochrany spotrebiteľa alebo nočná mora e-shopov?

Majitelia e-shopov pozor! Povinnosti predávajúceho sa rozširujú. Zákon o ochrane spotrebiteľa prešiel novelizáciou a je dobré naštudovať si ho, inak Vás spotrebitelia môžu nepríjemne prekvapiť, prípadne priviesť do straty v podnikaní.

Ako zachytiť jedinečnú atmosféru dovolenky? Kvalitný fotoaparát, či GoPro kamera dokážu zhmotniť (uchovať) Vaše spomienky. A ak s produktom nebudete spokojní, pokojne ho potom vráťte späť! Nový zákon prináša spotrebiteľom aj túto možnosť. (príp. toto môže byť pokec k blogu na sociálnu sieť, v úprave)

Pred mesiacom sme Vás informovali o základných zmenách v zákone týkajúcich sa nákupu cez internet.Nové pravidlá pre všetky elektronické obchody sú v platnosti od 13.6. 2014. Po ich preskúmaní je možné tvrdiť, že sú viac naklonené spotrebiteľom, ako predajcom. Lehota vrátenia tovaru sa predlžuje na dvojnásobok, teda 14 dní. Predávajúci bude povinný upozorniť zákazníka aj na to, od ktorého dňa sa táto lehota počíta. Klienti nový zákon uvítajú. Čo však predajcovia?

V praxi vracanie tovaru nebývalo takým častým problémom, avšak čo sa týka najmä elektroniky, je to dosť otázne. Medzi spotrebiteľmi sa totiž nájdu aj takí, ktorí lehotu na vrátenie tovaru zneužijú. Elektroniku používajú na dovolenke a potom ju bez udania dôvodu vrátia. Takmer bez nákladov. Samozrejme, predajca už použitý tovar nesmie predať za pôvodnú cenu a ide tak do straty. S lehotou vrátenia úzko súvisí aj fakt, že kupujúci môže odstúpiť od zmluvy do 14 dní. Odo dňa odstúpenia sa ráta ďalších 14 dní, ktoré má spotrebiteľ na vrátenie tovaru. Predajca je následne do 14 dní povinný vrátiť sumu za tovar, prípadne upozorniť zákazníka, aké bude znášať náklady spojené s vrátením tovaru (ak v zmluve nie je uvedené inak).

Ďalšia z povinností predávajúceho je formulár na odstúpenie od zmluvy. Zo zákona vyplýva nutnosť existencie na trvanlivom nosiči (list, e-mail, USB kľúč a pod.). Je vhodné poslať zákazníkovi vzorový formulár vo forme pdf spolu s objednávkou, príp. ho umiestniť na webovú stránku ku všeobecným obchodným podmienkam, aby ho mohol kedykoľvek použiť. Spolu s týmto formulárom je dobré mať v rovnakej on-line forme aj potvrdenie o uzatvorení zmluvy. Je dôležité, aby tieto tlačivá mohol kupujúci stiahnuť kedykoľvek, príp. mu ich predajca musí zaslať e-mailom, či iným nosičom, podobne ako odstúpenie od zmluvy. Zároveň pribudla povinnosť rozšíriť určité informácie na e-shope. V prípade, že nebudú poskytnuté má kupujúci možnosť odstúpiť od zmluvy až do jedného roku od kúpy tovaru.

Potrebné údaje

  • Kontaktné údaje: telefónne číslo, e-mail, fax

  • Informácia o konečnej cene vrátane všetkých poplatkov: poštovné a balné, cena dopravy, prípadne iné poplatky spojené s nákupom

  • Obchodné, reklamačné, platobné a dodacie podmienky

Zaujímavým faktom, ktorý taktiež vyplýva zo zákona, a už sme Vás o ňom aj informovali, je zrozumiteľné oboznámenie zákazníka o zaplatení tovaru. Ak si e-shop neaktualizuje svoje tlačidlo, ktoré bude signalizovať objednávku s povinnosťou platby, zákazník naozaj nebude povinný zaplatiť svoj nákup. V prípade zamietnutia reklamácie, nový zákon prikazuje podať o reklamácii odborný posudok, ktorý vysvetlí, prečo ste tak urobili. Toto pravidlo sa vzťahuje na prvých 12 mesiacov od kúpy tovaru. Posudok musí byť vystavený do 14 dní od vybavenia reklamácie a je potrebné aby obsahoval identifikáciu toho, kto ho vykonal (plus popis a stav výrobku a následný výsledok posudku).


Späť do blogu Pridať komentár
Váš email v príspevkoch nezobrazujeme a je nepovinný


Akékoľvek nápady na zlepšenie, pripomienky alebo sťažnosti nám môžete poslať na email info@reklamacie.sk alebo cez formulár v časti Kontakt